how-to-crack-sarooj

باز کردن پلمپ ساروجی

آموزش باز کردن پلمپ ساروجی

بررسی پلمپ های ساروجی در مناطق کوهستانی

یکی از مواردی که در ایران به وفور دیده می‌شود پلمپ های ساروجی در مناطق کوهستانی است. بنا به باورهای دینی و آیینی مردمان ساکن در فلات قاره ایران مردگان را در مناطق کوهستانی دفن کرده و به همراه آن ها هدایایی نیز قرار میدادند و یا افرادی که دارای اموال و پول بودند برای جلوگیری از دستبرد خوردن این اموال را در غارهایی دفن کرده و سپس درب ورودی غار را پلمپ می کردند. تشخیص صحیح پلمپ ساروجی یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود زیرا تخریب این نوع پلمپ ها دارای هزینه بسیار زیادی بوده و مدت زمان زیادی نیز به طول می انجامد و در صورت تشخیص اشتباه موجب تحمیل هزینه‌های بسیاری به کاوش گران می گردد. برای آشنایی با ساروج و همچنین پلمپ های ساروجی می‌توانید مقاله ای را که بدین منظور در سایت قرار داده شده است مطالعه فرمایید.

باز کردن پلمپ ساروجی با کتراک

دنیای باستان شناسی و دفینه یابی عالمی ناشناخته است که با کسب دانش کافی می توان به موفقیت در این زمینه رسید. مهمترین نکته در پیدا کردن درب ورودی پلمپ توجه به آثار و نشانه های دفینه است. مهمترین نکاتی که پس از کشف ورودی پلمپ باید به آن توجه شود جنس پلمپ ، ضخامت آن ، بررسی موقعیت و مکانی که در آن قرار گرفته است ، ارتفاع پلمپ از سطح زمین ، جهت ریزش پلمپ در صورت تخریب ، تله های احتمالی محافظت از پلمپ و… است. روش های بسیاری برای تخریب پلمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از کتراک و مواد منفجره از معمول ترین روش هایی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. در مکان هایی که استفاده از انفجار باعث تخریب احتمالی مقبره و یا از بین رفتن اشیاء موجود در آن می شود استفاده از کتراک توصیه می گردد.

باز کردن پلمپ ساروجی
باز کردن پلمپ ساروجی

مهمترین نکته که پس از تخریب پلمپ با آن مواجه هستیم موارد ایمنی است. هوای محبوس شده در پشت پلمپ در اثر گذر زمان و فساد مواد و وسایل موجود در مقبره آلوده شده و یا در برخی از موارد به صورت عمدی توسط مواد سمی برای جلوگیری از ورود سارقان دفینه به داخل مقبره آلوده می شود استفاده از ماسک های گاز و دستکش های ایمنی همواره توصیه می شود. پس از باز کردن درب پلمپ برای مدتی از ورود به آن خودداری کرد تا هوای داخل پلمپ تعویض و عمل هوادهی انجام شود. سپس داخل مقبره را با اسپری های مخصوص استریل کنید. از دست زدن به بقایای اجساد جداً خودداری کرده قبل از انجام هر کاری از متخصصین مشورت بگیرید.

پلمپ ها از نظر شکل به سه دسته زیر تقسیم می شوند

  • پلمپ های مستطیلی و مربعی
  • شکل پلمپ های مثلثی که به هشتی شکل نیز معروف هستند
  • پلمپ های دایره ای و یا نیم دایره ای که به هلالی شکل نیز مشهورند

حالت قرارگیری پلمپ های ساروجی

پلمپ های موجود در ایران از لحاظ حالت قرارگیری به سه دسته افقی ، عمودی و شیب دار تقسیم می شوند.یکی از مواردی که زیاد با آن روبرو هستیم وجود پلمپهای شاخص است. منظور از پلمپ های شاخص آن دسته از پلمپ هایی می باشند که به راحتی قابل تشخیص بوده از فواصل دور نیز دیده می شوند. کاربرد اصلی این پلمپ ها گمراه کردن کاوشگران و دزدان دفینه بوده و معمولا در آنها چیزی یافت نمی شود. برای تشخیص پلمپ های اصلی از این گونه موارد باید به نشانه های موجود در اطراف توجه کرد. نشانه هایی همچون جوغن و یا سمبل سر پرنده ، رخ انسان و… با توجه به تجربیات به دست آمده اکثر پلمپ ها به سمت طلوع آفتاب قرار دارند و همچنین وجود سنگ چین در بالای درب ورودی میتواند امیدوار کننده باشد. از این سنگ چین ها به عنوان تله مکانیکی و برای مسدود کردن درب ورودی در صورت تخریب استفاده می شده است.

برای شناخت پلمپ ساروجی توجه به برخی از موارد ضروری است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم

  • در پشت پلمپ باید فضای لازم برای اتاق و دالان وجود داشته باشد.
  • محیط قرارگیری پلمپ باید دارای آثار و نشانه های باستانی باشد.
  • سنگ اطراف پلمپ باید منسجم و یکدست باشد.
  • فضای جلوی درب پلمپ باید به گونه‌ای باشد که فضای کافی برای ایستادن یک انسان وجود داشته باشد ( این مورد در پلمپ گور دخمه ها در ارتفاعات صادق نیست ).
  • جنس پلمپ باید از سنگ محکم باشد که معمولا با ساروج و شفته به هم چسبیده میشده است.
  • بیشتر پلمپ ها دارای هواکش میباشند که پیدا کردن این هواکش می تواند کمک بسیار خوبی برای پیدا کردن درب ورودی باشد.
  • پلمپ ها معمولاً در مکانی قرار میگیرند که بتوان با آنها دید کافی داشت.
  • درز و شکاف های یک پلمپ را هیچ گاه نمی توان به صورت کامل از بین برد و توجه به آنها می تواند راه گشا باشد.
  • در کنار پلمپ ها حتما علائمی وجود دارد ، علائمی همچون رودخانه ، سنگ مشکوک ، جوغن بزرگ ، سنگ مربعی ، سمبل و نشانه های حیوانات و…
  • اندازه پلمپ ها به گونه ای است که یک انسان به صورت دراز کش و یا نشسته می‌تواند به آن وارد شود و دارای سایز بزرگ نیستند که به صورت ایستاده بتواند وارد آنها شود.
  • پلمپ های عمودی معمولاً در زیر یک سنگ بزرگ بی ربط به محیط اطراف قرار دارند.
  • قرارگیری پلمپ در مکان های سخت و صعب العبور بیشتر دیده می شود.
  • ویژگی‌های ساختاری پلمپ باعث می شود که هیچ گونه گیاهی بر روی آن نروید.
  • ضخامت تونل ها در ۹۰ درصد موارد بیش از ۱ متر نیست.

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد پیدا کردن و همچنین تخریب پلمپ کار آسانی نبوده و نیاز به تجهیزات و تجربه دارد.

جهت خرید فلزیاب از نمایندگی فلزیاب در شیراز یا نمایندگی فلزیاب تهران به همراه گارانتی معتبر، آموزش رایگان، خدمات پس از فروش، می توانید با شماره 09917579030 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید