نشانه های قبر یهودی دارای دفینه

قبور یهودی دارای دفینه را بهتر بشناسیم

قبل از پرداختن به نشانه های قبر یهودی دارای دفینه باید مسائل مختلف بررسی شوند. واژه یهود در کتاب مقدس به معنی هم قوم یهود و هم سرزمین یهودا است. واژه یهود از لغت آرامی یهودای که از ریشه عبری لغت یهودی יְהוּדִי است گرفته شده‌است. در کتاب مقدس به قوم یهودا، یهودیم اطلاق می‌شود. این نام از فرزند چهارم یعقوب که نامش یهودا بود گرفته شده‌است.یهودیان در هر دوره تاریخی مورد تنفر برخی اقوام بودند و بارها در طول تاریخ به صورت دسته جمعی مورد آزار قرار گرفتند. از این رو جمعیت آنان در طول تاریخ دچار تغییرات زیادی شده‌است.جُهود واژه‌ای است در زبان فارسی به معنی کوشنده، جهد کننده، کلیمی. به نظر بیشتر یهودیان امروزه این واژه برای تحقیر به کار می‌رود.

یهودیان گروهی قومی مذهبی نشأت گرفته از بنی‌اسرائیل، یا عبرانیان خاور نزدیک باستان است. قومیت، ملت و دین یهود شدیداً با یکدیگر در پیوندند و یهودیت آیین سنتی ملت یهود است، که عمل به مناسک آن از حالت شدید تا عدم عمل متغیر است. پیروان یهودیت چه نو کیشان و چه افرادی که از نژاد یهود هستند یهودی خطاب می‌شوند. بر اساس نظر یهودیان، نژاد آن‌ها به شه پدران کتاب مقدس ابراهیم، اسحاق و یعقوب و شه مادران سارا، ربه‌کا، لیه و راحیل بازمی‌گردد. یهودیان امروز تنها بازمانده از قبایل یهودا وشمعون و کمی از قبیله بنیامین و لاوی هستند که همگی با هم پادشاهی یهودا را تشکیل می‌دادند.

نشانه های قبر یهودی
نشانه های قبر یهودی

پیشینه حضور یهودیان در ایران

تاریخ حضور یهودیان در ایران به بیش از سه هزار سال پیش باز می‌گردد و مهاجرت‌های اجباری یهودیان از اسرائیل به آشور، بابل و بخش‌های غربی و مرکزی ایران در طی چند دوره متوالی. ایشان در طول تاریخ با دیگر ایرانیان ارتباط تنگاتنگ فرهنگی و دینی داشته‌اند و در زندگی فرهنگی ایران حضور فعال داشته‌اند و برای خود هویت ایرانی قائل هستند.

در زمان کوروش بزرگ، یهودیان اجازه یافتند به سرزمین اسرائیل که بخشی از امپراتوری هخامنشی شده بود، بازگردند و معبد خود را بازسازی کنند. اما گروهی از آن‌ها در ایران ماندند و آزادانه دین و فرهنگ خود را حفظ کردند. این روایت رواداری کورش نسبت به یهودیان در عهد عتیق از کتاب مقدس آمده‌است و یهودیان جهان به همین دلیل او را یکی از ناجیانِ قوم خود می‌دانند. یهودیان در کردستان و آذربایجان به زبان‌های آرامی کلیمی صحبت می‌کنند. از این میان زبان جبلی در کردستان و لشان ددان در آذربایجان بنا بر گزارش یونسکو به کل منقرض شده‌اند. در مناطق مرکزی ایران یهودیان به زبان‌هایی ایرانی که در زیر شاخه زبان‌های ایران مرکزی جای دارند صحبت می‌کنند مانند گویش کلیمیان اصفهان، گویش کلیمیان یزد، راجی در همدان و گویش کلیمیان کاشان.

نشانه های قبر یهودی
نشانه های قبر یهودی

تدفین یهودیان

در زمان ساسانیان، علاوه بر پیروان آیین زرتشتی به عنوان مذهب رسمی امپراتوری، جمعیت قابل توجهی یهودیان به ویژه در بین النهرین زندگی میکردند. سابقه ی حضور یهودیان در ایران بسـیار کهن تـر از مسـیحیان بـود و در زمـان اشـکانی نیـز به دلیـل روحیـه ی تسـامح موجـود در قلمرو آنان، یهودیان در کنار پیروان دیگر ادیان به فعالیت میپرداختند؛ اما در عصر ساسانی و به ویژه در زمان کرتیر فشارهای بسیاری بر آنان وارد شد و با فراز و فرودهایی تا اواخر این دوره ادامه داشت. بنابراین باتوجه به شرایط سیاسی حا کم بر جامعه و تعدد نگرشهای مذهبی موجود، بدیهی ست که نمود این گوناگونی در بسیاری از ابعاد زندگی ازجمله باورهای تدفینی نمایان گردد.

نشانه قبر یهودی

یکی از راه های معمول تشخیص قبر یهودیان این است که بر روی سنگ قبر علامت فلش دیده می شود. همچنین وجود خط عبری بر روی سنگ قبر و یا سنگ های اطراف می تواند نشان از قبر یهودی باشد. قبر یهودی در دفینه یابی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا یهودیان حتما به همراه مردگان خود هدایایی را دفن می کردند. مراسم خاکسپاری یهودیان دارای رسوم و آئین هایی است که شناخت آن ها شما را در رسیدن به موفقیت یاری میدهد. منظور از گنج یهودیان همان دفینه های است که به همراه مردگان خود دفن می کردند. ساختار قبر یهودی ثابت نبوده و در طول زمان دچار تغییر شده است.

شیوه دفینه گذاری یهودیان و نشانه های قبر یهودی

دفینه یا یهودیان در ایران بسیار یافت می شود و قبر یهودیان در گنج یابی از اهمیت ویژه ای برای کاوشگران برخوردار است. توجه به نکات زیر در هنگام مواجهه با قبور دارای دفینه یهودی ضروری است :

  • دفینه قبور یهودی در عمق بالای ۶ متر قرار دارد
  • در ساختار قبر یهو دیدی از سنگ چخماق یا کوارتز بسیار استفاده می شد که بعضا مشاهده شده است که باعث ایجاد اختلال در کار طلایاب می شود
  • غار هایی که در آنها قبر یهودی بوده و دارای دفینه می باشند معمولا با سنگ چخماق پلمپ شده و برای باز کردن پلمپ غار باید از روش های تخصصی استفاده کرد
  • در محل قبور یهودی معمولا دو سرداب مشاهده می شود که یکی جهت گمراهی و فریب افراد ساخته می‌شد و دارای تله میباشد
  • گفته می شود که طلای قرار داده شده در این قبور دارای طلسم بوده و از بارزترین نشانه های آن وجود نماد چشم در اطراف قبر است
  • شیوه دفینه گذاری یهودیان به گونه‌ای بوده است که رسیدن به این دفینه ها سخت بوده و نیازمند صبر و استقامت بالایی است
  • از نشانه های بسیار مهم این نوع قبور می توان به ستاره داوود ، درخت زندگی کابالا ، شوفار (نوعی ساز بادی) ، شیر یهودا (نماد قبیله یهودا) ، شمعدان هفت شاخه (مِنوره) ، صفحه قضاوت (حوشن) و خمسه (نوعی تعویذ و طلسم به شکل کف دست) اشاره کرد.
  • در مقبره های یهودی از رنگ آبی بسیار استفاده می شود زیرا آبی در یهودیت نشان از الوهیت می‌باشد، زیرا آبی رنگ آسمان و دریا است.
  • اشاره اي و نمادي به ياد لاوي (فرزند يعقوب پيامبر) بر روی برخی از قبور وجود دارد
  • سنگ قبور يهودی به شكل تنه درخت براي كسي است كه در جوانى مرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید