Bird On Rock

نماد پرنده در گنج یابی و دفینه یابی

نماد پرنده در گنج یابی و دفینه یابی

نماد پرنده در گنج یابی | پَرَنده یا مرغ به جانوران مهره‌داری گفته می‌شود که بدنی پوشیده از پر دارند، خونگرم اند، بال دارند، بر روی دوپا راه می‌روند و تخم می‌گذارند. بیشتر پرندگان توانایی پرواز دارند. نزدیک به 10000 گونه پرنده در سراسر جهان وجود دارد.در ایران از دیرباز تا کنون گونه های بسیار متنوعی از پرندگان زیست می کنند که می توانسته اند منبع الهام و یا تقلید هنرمندان و ساکنان تمدن های کهن ایران در تصویر کردن پرنده بر روی اشیاء و سطوح مختلف باشند. هم چنین باور مردمان نسبت به پرندگان و اسطوره های مربوط به آنها می توانسته در این امر نقش ایفا کند. انتظار میرود، با توجه به این که عقاب در ایران به صورت بومی زندگی می کرده و در اساطیر و باورها نیز از جایگاهی ویژه برخوردار بوده است، بیش از سایر پرندگان تصویر شده باشد.

نماد پرنده در گنج یابی
نماد پرنده در گنج یابی

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ دفینه ای در داخل نشانه و یا سمبل قرار ندارد پس از تخریب این نشانه ها خودداری کنید. این باور وجود دارد که پرندگان اساطیری ایران همه به دشمنی دیوان آفریده شده اند. در ادامه به بررسی برخی از مشهورترین نشانه های این پرندگان میپردازیم.

نماد کلاغ در دفینه یابی

ایرانیان باستان کلاغ را پیکی مقدس و فرشته میانجی بین خدایان و مردمان می‌دانستند. در اسطوره‌های ایرانی هنگامی که یک پرنده نماد یکی از خدایان می شود مقام منصب صفات یا وظایف آن خدا را نیز نشان می دهد مثلا ارتباط کلاغ با ورونا که از خدایان آریایی است و با خورشید و روشنایی ارتباط دارد و پاسدار قانون فرمانروای جهان است پیوند او با خورشید و روز مسلم میشود

نماد خروس در گنج یابی

خروس در اوستا ” پردرشن ” و در پهلوی ” پینش داخشک ” به معنی نشان دهنده نخستین است و آتش بهرام را قداست میبخشد. این پرنده به دشمنی دیوان آفریده شده و با سگ هم کار است.

نماد طاووس در دفینه یابی

در باورهای قومی و اساطیری طاووس نابود کننده مار است از این رو آن را عامل حاصلخیزی زمین دانسته اند و معنای سمبولیک طاووس تجمل ، جلال و شکوه ، رستاخیز ، زندگی درباری ، زیبایی ، سلطنت و … است.

نماد پرنده در گنج یابی
نماد پرنده در گنج یابی

نماد عقاب در گنج یابی

عقاب و شاهین هر دو در اساطیر دارای یک معنا هستند و در آثار بدون تمایز بررسی می شوند. در اساطیر آمده است که نخستین پرنده که آفریده شد عقاب بود و نماد آسمان و خورشید است. تصویر عقاب که ماری را به چنگال گرفته یا در منقار دارد تصویری عالم گیر است این تصویر نماد پیکار قدرت‌های آسمانی با نیروهای دوزخی و تضاد میان روز و شب و آسمان و زمین و خورشید است. عقاب مظهر برتری و فرمانروایی در آسمان است. در قدیم شهر ها را به صورت پرندگان می ساختند چنان که شهر شوش به صورت شاهین ساخته شد. این پرنده علامت امپراتوری ایران است.

در دوره هخامنشی پرواز عقاب به فال نیک گرفته می شد و از این رو پرچمی زرین با نقش عقاب همواره در پیشاپیش سپاهیان هخامنشی با شکوه و جلال در اهتزاز بود و در هنر پارت و ساسانی عقاب نشانه خدای آفتاب یا همان میترا بوده است.

نماد پرنده در گنج یابی
نماد پرنده در گنج یابی

نماد کبوتر در دفینه یابی

در خاور نزدیک معمولاً کبوتر با هر نام دیگری که معرف باشد الهه باروری و حاصلخیزی است و در یونان به ویژه نماد آفرودیت الهه عشق می باشد. نماد کبوتر در ایران باستان جزء نمادهای کمتر دیده شده و نشان و نمایانگر اشیاء همسران و زنان حکومتی بوده است.

این نمادها از معروف ترین نمادهای پرندگان میباشند که در ایران و در مناطق مختلف آن دیده می شوند. این نمادها نماد پایان این بوده و باید در اطراف آنها به دنبال سایر نشانه ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید