انواع کویل فلزیاب

انواع کویل فلزیاب

انواع کویل فلزیاب

کویل فلزیاب چیست :

یکی از مهمترین بخش های یک دستگاه فلزیاب کویل فلزیاب است که با نام های دیگر همچون لوپ یا سیم پیچ فلزیاب نیز شناخته میشود. این قطعه مهمترین قطعه دستگاه در سنس فلزات است. هرچه سایز لوپ بزرگتر باشد میتواند تا فلزات را در عمق بیشتری پیدا کند. تکنولوژی به کار رفته در ساخت لوپ فلزیاب نیز در عمق قابل دسترس تاثیر مستقیم دارد. شرکت های زیادی در سراسر دنیا اقدام به طراحی و تولید کویل فلزیاب میکنند و در خرید آن باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. مهمترین عامل در انتخاب کویل فلزیاب سازگاری آن با دستگاه شماست. توجه داشته باشید که نمیتوانید از کویل هایی که برای فلزیاب پالسی ساخته شده اند روی فلزیاب های VLF استفاده کنید.

انواع کویل فلزیاب
انواع کویل فلزیاب

انواع کویل فلزیاب :

کویل های معمولا در سایز کوچک ، متوسط و بزرگ تولید می شوند که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده اند. فلزیاب ها معمولا دارای سه مدل با تکنولوژی های فرکانس بسیار کم (VLF) ، القاء پالسی (PI) و نوسان فرکانس ضربانی (BFO) می باشند. هر یک از این فلزیاب ها دارای کویل های خاص خود هستند که بر روی سیستم های دیگر کارایی ندارند. کویل ها از نظر ساختاری دارای 5 نوع می باشند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. 

پیکربندی های مختلف کویل :

  • متحدالمرکز ( Concentric )
  • تکی ( Mono )
  • تصویری ( Imaging )
  • پیکربندی Double-D
  • دو جعبه ای ( ۲Box )

کویل متحدالمرکز :

این نوع کویل معمولا دایری ای شکل می باشد و از دو سیم پیچ فرستده و گیرنده تشکیل شده است. سیم پیچ فرستنده ای که ما در مورد آن صحبت می کنیم، در سطح بیرونی کویل قرار دارد و اندازه آن بزرگ می باشد و سیم پیچ دریافت کننده نیز در وسط کویل قرار دارد و سایز کوچکی دارد. میدان مغناطیسی تولید شده توسط این نوع سیم‌پیچ ها را می‌توان به صورت مخروطی شکل توصیف کرد.

کویل تکی ( Mono ) :

در این نوع پیکربندی هردو سیم پیچ فرستنده و گیرنده میتوانند در کنار هم قرار گیرند یا یک سیم پیچ هم فرستنده باشد هم گیرنده. هنگامی که دستگاه روشن می شود ، سیم پیچ TX یک میدان مغناطیسی را در فضای اطراف ایجاد می کند. هنگامی که یک شی در این میدان مغناطیسی پیدا شود یک موج در میدان مغناطیسی ایجاد می شود و سیم پیچ RX این موج را حس می کند و سیگنال را به بخش کنترل ارسال می کند.

کویل تصویری (Imaging) :

این نوع کویل مدل ارتقاء یافته پیکربندی های متحد المرکز است که دارای یک سیم پیچ گیرنده اضافی است.  این سیم پیچ اضافی اطلاعات هدفمند دیگری را که برای درک عمق هدف واقعی و قابلیت اندازه گیری واقعی را در اختیار اپراتور قرار می دهد. با این اطلاعات فلزیاب می تواند به طور کامل یک هدف را مشخص کند و همچنین زباله های موجود را از هدف تفکیک کنید.

کویل Double-D

این مدل از دو کویل فرستنده و گیرنده استفاده می کند. این پیکربندی به شکل بیضی می باشد که یک سیگنال ایجاد می‌کند که به طور یکنواخت روی زمین را پوشش می‌دهد. نقطه زنی با کویل DD می تواند چالش برانگیز باشد و به یک کاوشگر حرفه ای نیاز دارد مگر اینکه شما ازاین کویل همراه با یک فلزیاب استفاده کنید که دارای ویژگی نقطه زنی باشد. خاک معدنی در عملکرد این کویل ، بر خلاف کویل های متحدالمرکز و مونولوپ تاثیری ندارد زیرا این لوپ تقریبا ۷۰ درصد اثرات مواد معدنی را نادیده می گیرد.

کویل دو جعبه ای ( ۲Box ) :

در پیکربندی دو جعبه ای سیم پیچ های فرستنده و گیرنده با فاصله ی زیادی از یکدیگر قرار دارند و این نوع طراحی باعث میشود که بهترین گزینه برای کاوش در اعماق زمین شوند. به خاطر محدوده گسترده ای که پوشش میدهند اشیاء زیر ۳ اینچ را نادیده میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید