دفینه امامزاده ها

دفینه امامزاده ها و نقش دفینه امامزاده ها

دفینه امامزاده ها 

دفینه امامزاده ها همانطور که در مسافرت ها و یا در شهرهای خود مشاهده می کنید، در ایران بیشتر از تعداد خانه های مسکن مهر، امامزاده وجود دارد. البته تمام این امامزاده ها، امامزاده واقعی نیستند. تعدادی از آنها که قدمت ساخت بالاتری دارند و گنبد آنها به صورت برج مانند می باشد، در ادوار گذشته آتشکده بوده است که با حمله اعراب به ایران و با وارد شدن دین اسلام به ایران، تغییر کاربری داده و آن مکان را تبدیل به امامزاده نموده اند. تعداد دیگری از این امامزاده ها واقعی بوده که از اسم و کنیه و شناسنامه جد و پدری امامزاده و نیز شهرت آنها می توان به این امر پی برد. لازم است گریزی به تاریخ بزنیم.

نقش دفینه امامزاده ها

هنوز هم جنگهای داخلی بین اعراب و ایرانیان در می گرفت و این قاعده به خصوص در شمال ایران و مازندران بسیار بیشتر بود. به همین دلیل است که ما شاهد بیشترین تعداد امامزاده ها در مازندران هستیم و در آن زمان بیشتر یاران پیامبر را اقوام ایشان و طوایف عربی که اسلام آورده بودند تشکیل می دادند زیرا در آن زمان حدود ۹۰ درصد ازدواج های اعراب به صورت فامیلی بود. به همین دلیل زمانی که به ایران می آمدند و بین آنها و ایرانیانی که هنوز اسلام را نپذیرفته بودند

دفینه امامزاده ها
دفینه امامزاده ها

نقش دفینه امامزاده ها

جنگ در می گرفت، ایرانیان به علت برخوردار بودن از اندامی تنومند و قوی به راحتی آنها را شکست داده و می کشتند. اطرافیان و یاران اعراب نیز قادر به حمل کردن و عقب بردن جنازه ها نبودند و آنها را همان جا دفن می کردند. با گذشت زمان که مردم کاملاً به اسلام روی آوردند کم کم قبر آنها را به عنوان شخصی که از جانب پیامبر فرستاده خدا بود، تبدیل به امامزاده می کردند. اما مسئله مورد نظر ما این است که ایرانیان زمانی که به دین و مذهب روی می آورند، حاضرند به خاطر اعتقاداتشان جان خود را نیز فدا کنند. به همین دلیل برای مثال در گذشته شخصی نذر می کرد که بیمارش درمان شود و به خاطر این نذر تعدادی سکه و یا هدایای ارزشمند دیگر در نظر می گرفت و آن را در امامزاده مخفی می کرد.

دفینه امامزاده ها

به خصوص در سقف امامزاده. این قسمت یکی از مکانهای مخفی سازی بود. شخصی که دفن شده بود نیز با لباس و تجهیزات جنگی دفن می شد. اما دفینه اصلی که خرج امامزاده بود در زیر کفش کن در متراژ ۷۰ سانتیمتری قرار می گرفت و بعضی از مردم نیز نذر خود را به خادم امامزاده می سپردند و خادم هم آنها را جمع آوری می کرد. مقداری را خرج امامزاده می کرد و مابقی اشیاء با ارزش را در پشت امامزاده با به وجود آوردن تلی از خاک در زیر زمین (تل) دفن می کرد. زمانی که به داخل حیاط بیشتر امامزاده ها بروید قسمتی به صورت تل وجود دارد و یا حتی امکان دارد که خود امامزاده را روی خود تل بنا کرده باشند.

جهت خرید فلزیاب از نمایندگی فلزیاب در شیراز یا نمایندگی فلزیاب تهران به همراه گارانتی معتبر، آموزش رایگان، خدمات پس از فروش، می توانید با شماره 09917579030 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید