دفینه یا گنج چیست

دفینه یا گنج چیست

دفینه یا گنج چیست

دفینه یا گنج به مجموعه ای از سکه ها و اشیای با ارزش می گویند که از سال های قدیم در زیر خاک مدفون شده باشد. اشخاصی که دفینه و گنج ها را در زیر خاک دفن می کردند معمولا این کار را با این هدف انجام می دادند که پس از گذشت مدتی گنجینه ها دفن شده را دوباره از زیر خاک بیرون آورند ولی در برخی از اوقات، فوت شدن فرد دفن کننده باعث باقی ماندن دفینه در زیر زمین شده است.

دفینه یا گنج چیست
دفینه یا گنج چیست

دفینه یا گنج چیست

به عبارت دیگر اشیاء باارزش و قیمتی مانند طلا و نقره که به منظور محافظت از بلایای طبیعی، جنگ ها، سارقان و راهزنان در مکان هایی مثل زیر زمین، دیوار، در پای درختان، چاه ها، قنات ها و این قبیل محل ها دفن شده است دفینه یا گنج گفته می شود.

گنج ها ممکن است پس از گذشت سال ها توسط جستجوگران گنجینه، باستان شناسان یا اشخاص معمولی به شکل اتفاقی پیدا شود و از زیر زمین بیرون آیند. اشیاء کشف شده ارزشمند توسط کاوشگران گنج یا افراد غیرکارشناس معمولا معروف به اشیای « زیرخاکی » است.

از یاد بردن محل دفن یک دفینه با تغییرات در جغرافیای محل می تواند موجب دشوار شدن و طولانی شدن مدت کشف گنج شود. از دفینه های معروف در قاره آسیا می توان به دفینه دژ زیویه در ایران و دفینه طلاتپه در افغانستان اشاره کرد.

بسیاری از افراد نیز از عظیم ترین گنج جهان در کشور ایران نام می برند که هنوز کشف نشده است. طبق روایات و سندهای تاریخی این دفینه متعلق به داریوش سوم هخامنشی است که شاید بزرگترین گنج همه دوران ها باشد.

مقداری از این گنج را اسکندر مقدونیی زمانی که در سال های حدود (334 ق. م) امپراطوری ایران را تسخیر کرد به یغما برد.

این گنجینه که به گفته کارشناسان حدودا نیمی از اموال خاندان هخامنشی بوده، تا به امروز همچنان در مکانی به شعاع 100 کیلومتر، در اطراف شهر همدان مخفی شده است. گنجینه ای که هنوز مشخص نیست کی و کجا کشف شود و جهانیان را محود عضمت خود کند.

برخی از آثار و نشانه ها در دفینه یابی

فروش فلزیاب

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تعمیر فلزیاب ، اجاره فلزیاب ، ارتقاء فلزیاب ، خرید فلزیاب  ، فلزیاب تصویری با کارشناسان ما در نمایندگی فلزیاب تبریز ، فلزیاب مشهد و فلزیاب یزد، نمایندگی فلزیاب اصفهان ، فلزیاب کرمانشاه یا فلزیاب کرمان با شماره 09917579030 تماس بگیرید.

نظر برای “دفینه یا گنج چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید