white-house

سفید خانه و نقش آن در دفینه یابی

سفید خانه و نقش آن در دفینه یابی

سفید خانه را می توان به نوعی خزانه بانک ها در قدیم نامید. در قدیم به دلیل نبود سیستم بانکداری افراد حکومتی مقداری از اموال را در مکانی امن پنهان می‌کردند تا در مواقع ضروری و یا در هنگام جنگ ها از آنها استفاده کند. این مکان‌ها عمدتا در زیر خاک حفر شده و اتاقهایی به شکل مربع یا مستطیل بودند که دارای یک ورودی کوچک و پنهان بوده که معمولاً در امتداد رودخانه ها قرار داشت. مسیر ورودی به این اتاقک ها را همراه با تله های بسیار و پر پیچ و خم طراحی می‌کردند تا اموال را از خطر سرقت حفظ کنند. ارتفاع راهرو های منتهی به این اتاقک ها معمولاً از نیم متر شروع و از دو و نیم متر تجاوز نمی کرد.

ویژگی های این مکان ها

بر روی سقف این اتاقک ها چندین لایه از مصالح مختلف را کار می‌کردند تا نفوذ به اتاقک از بالا میسر نباشد و همچنین از نفوذ آب ناشی از باران به داخل اتاق جلوگیری شود. راه های ایجاد شده را با خاک رس و یا خاک الک شده پر می‌کردند و درب ورودی راهرو را با سنگ و ساروج پلمپ می کردند و روی آن را با خاک اطراف می پوشاندند تا کاملا مخفی شود و قابل دیدن نباشد در بسیاری از موارد دیده شده است که یک سنگ را به عنوان شاخص در آن منطقه قرار می دادند که در یک زمان مشخص از سال سایه آن بر روی درب ورودی بیفتد و بدین ترتیب قابل تشخیص باشد.

سفید خانه
سفید خانه

دسته دیگر از این سفید خانه ها مربوط به راز ها و سارقان بوده که اموال را پس از سرقت به این مکان ها منتقل کرده و مخفی می کردند و بدین ترتیب می توانستند به روستاهای دیگر دستبرد بزنند. این سفید خانه ها معمولا کوچکتر بوده و دارای اموال کمتری می باشند و همچنین تله های مکانیکی در ورودی آنها به ندرت دیده می شود.

سفید خانه های تخلیه شده

در مواردی مشاهده می‌شود که پس از پیدا کردن راه ورودی و رسیدن به اتاق سفید خانه چیزی در آن مشاهده نمی‌شود و کاملا تخلیه شده است. این اتفاق می‌تواند دو علت داشته باشد. یکی جابجایی اموال خزانه و یا سفید خانه است که می تواند دلایلی همچون لو رفتن مکان سفید خانه ، نیاز به مکان بزرگتر ، تخریب اتاقک توسط عوامل طبیعی همچون زلزله و یا نفوذ آب و … داشته باشد. مورد دوم می‌تواند تخلیه این مکان توسط صاحبان آن برای اموری همچون هزینه جنگ ، قحطی ، خشکسالی و غیره باشد که نشانه آن برهم خوردن لایه های خاک در ورودی تونل است.

راههای پیدا کردن سفید خانه

بهترین راه برای پیدا کردن درب ورودی این مکان ها پیدا کردن هواکش مربوطه میباشد. مشخصات هواکش خزانه در پست های جداگانه بیان شده است که مطالعه آنها به کاوشگران توصیه می شود و نکته ای که باید حتماً به آن توجه کنید این است که این هواکش ها به تونل های منتهی به اتاقک وصل می شوند و به هیچ وجه به خود اتاقک سفید خانه وصل نیستند. برای آشنایی بیشتر با آثار و نشانه های دفینه به این پست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید