انواع جوغن در دفینه یابی و گنج یابی

انواع جوغن در دفینه یابی و گنج یابی

انواع جوغن در دفینه یابی و گنج یابی

جوغن یا جوغان در زبان آریائیان به معنی کاسه می باشد و در بعضی از متن ها نیز جوغان به معنی هاون به کار رفته است. در هر صورت معنی که منتقل می کند فضایی دایره شکل می باشد که اطرافش به وسیله سنگ، فلز، سفال و هر چیز دیگر پوشیده باشد. در حال حاضر به سنگ نگاره های مثلثی شکل و مربع و مستطیل و … نیز جوغن گفته می شود.

انواع جوغن در دفینه یابی و گنج یابی
انواع جوغن در دفینه یابی و گنج یابی

کاربرد جوغن یا جوغان در اقوام هند و اروپایی

اقوام هند و اروپایی بنا بر اعتقادات مذهبی و رسم های خود گورهایی مدور و کوچک میساختند و مردگان خود را درون آن دفن میکردند. این قبرهای حفره مانند، شباهت بسیاری با کاسه و یا هاون داشت و به نظر بسیاری از کارشناسان علامت جوغن از همان زمان برای نماد قبر مورد استفاده قرار گرفته است. البته تجربیات باستان شناسان نیز موید هم زمانی آغاز بکار گیری نماد جوغن ، برای شناسایی قبور گبریان با این نوع تدفین میباشد. یکی از موارد کاربرد انواع جوغن این بوده که درون آن واد یا روغن خاصی می ریختند و آتش میزدند و در کنار نور و گرمای آن و چه بسا حصل از آن، به اجرای مراسم مذهبی خود می پرداختند.

انواع جوغن در دفینه یابی و گنج یابی

لازم به ذکر است که به صورت کلی، همه حکاکی های هندسی گود بر روی سنگ ها و صخره ها را، جوغان یا جوغن می نمامییم و البته در مناطق مختلف کشور با نام ها و اسم های مختلفی مانند کاسه سنگ ، پیاله ، فنجان ، گوَن ، جَوَن ، چوگان ، تَلم ، جوقن و … یاد می شود. علامت جوغن تنها و تنها به معنای وجود قبر می باشد مگر اینکه  دیگری در کنار آن استفاده شده باشد.

جوغن فقط و فقط نشانه وجود قبر است مگر اینکه نماد های دیگری نیز به همراه آن بکار گرفته باشند.برای اینکه یک جوغن باردار باشد این سه عنصر باید در نزدیکی جوغن وجود داشته باشد:
  • آب
  • تپه یا زمین شیب دار به سمتی که خورشید صبح ها بصورت مایل به آن بتابد و تقریبا در تمام طول روز نور خورشید به آنجا تابیده شود.
  • منطقه مسکونی قدیمی و تخریب شده  و در کل نشانه ای از وجود زندگی در محل

نخستین معیار کیفیت کی باشد، باید حکاکی ها یکنواخت و اصولی باشد و حی اگر فرسایش بر روی آن ها تاثیر گذاشته باشد باز هم بتوان کار دست انسان را بر روی آن مشاهده نمود. عمق جوغن از 5 سانتی متر شروع می شود و در برخی موارد تا 35 سانتی متر نیز مشاهده شده است و قطر آن ها بین 5 سانتی متر تا 1 متر هم می باشد. در هر قبری انتظار وجود هداهای ارزشمند را نداشته باشید و به دنبال نشانه های قبر حاکم، سردار و مقامات بلند مرتبه و گور گبری باشید تا درصد موفقیت شما افزایش پیدا کند.

  • در فرهنگ لغت معین لغت ” گبر ” به معنای (اسم، صفت) [آرامی] به کار رفته است .
  • زردشتی؛ پیرو زردشت. این نام بعد از اسلام به زردشتیان اطلاق شده.
  •  [مجاز] کافر.

علت عمده این لقب ها به بعد از سقوط دولت ساسانی بر می گردد. ایرانی ها از زمان کهن به تمدن و پیشینه خود با افتخار نگاه می کردند و خود را در مواقعی بهتر از اقوام دیگر می دانستند. پس از سقوط دولت ساسانی، وم حاکم برای سخیف شمردن ایرانیان و خرد کردن افتخارات ایشان، فرهنگ و تمدن آریایی را هدف گرفتند و چه بسا موفق هم شدند. القابی مانند عجم ، مجوس ، گبر ، تازی و … از این قبیل می باشند.

از معمول ترین انواع جوغن میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • جوغن های گرد
  • جوغن های مربعی
  • جوغن های مستطیلی
  • جوغن های مثلثی
  • جوغن های بیضی شکل
  • جوغن لوزی شکل
  • جوغن های تکی و چند تایی

جهت خرید فلزیاب از نمایندگی فلزیاب در شیراز یا نمایندگی فلزیاب تهران به همراه گارانتی معتبر، آموزش رایگان، خدمات پس از فروش، می توانید با شماره 09917579030 تماس بگیرید.

2 دیدگاه برای “انواع جوغن در دفینه یابی و گنج یابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید